Quins materials han preferit els artistes per fer escultures al llarg del temps?
Que heu sentit mai l'expressió: "és sa mare/son pare escopit"? Suposo que sí, però el cas és que hauríem d'afegir una "l" per tal d'entendre el seu autèntic significat: la criatura és tal qual el progenitor, "esculpit" segons el model. Una dita que ens ben demostra el pes que sempre ha tingut la mimesi i no tant sols a la Història de l'Art. Plini el Vell recull a la seva Història Natural com el gerrer Butades de Sició va ser el primer a modelar retrats d'argila a Corint. La seva filla va traçar una línia a la paret resseguint el contorn de l'ombra projectada pel rostre del seu enamorat abans de partir a l'estranger i el seu pare va donar volum al dibuix.
I des de la nit del temps els artistes s'han servit de tots els materials per proporcionar les tres dimensions a una idea. El gran Leonardo ja ens va intentar explicar que els genis més elevats primer investiguen amb la ment per després expressar amb les mans les idees més perfectes.
Així doncs, arrencant de les argiles i les pedres, siguin blanes com el nostre marès o nobles com el marbre, i passant pel bronze, avui en dia hem arribat a la més ampla diversitat amb la incorporació de l'acer, nous metalls, plàstics i d'altres elements dels ensamblatges.
Només a tall d'exemple, podem revisar unes obres segons els seus materials.
Pedra: les venus paleolítiques, de volums contundents i expressius (hi ha qui les ha anomenades les "venus adiposes": fins aquí s'han infiltrat les corporacions dermoestètiques...!)
Vidre: considerat un material menor, però el seu efectisme és destacable i inquietant, especialment la mirada interrogativa de l'Escrivà Assegut.
Bronze: admireu els bronzes de Benín dels segles XV i XVI (actual Nigèria). Sempre hem etiquetat l'art africà com a primitiu i en minúscules, però ens vam endur aquestes peces als nostres museus per admirar la seva tècnica. En tenim unes 2400 però els n'hi van deixar unes 50...
El cos: l'artista francesa Orlan ofereix les seves operacions estètiques com a performances. Pots adquirir-ne els vídeos i jutjar si aconsegueix la seva fita: tenir el front de la Gioconda i la barra de la Venus de Botticelli.
La Gioconda i la Venus "escopides"..
Professora de Plàstica
IES Josep M. Quadrado