Síguenos F Y T I T R
Hoy es noticiaEs noticia:

El món que somia canviar l’orquestra de Menorca l’any 2026 a partir de la música

La ‘Simfonia del nou món’ de Dvorák que es podrà escoltar a l’estiu serà el fil conductor d’una programació que aposta, de forma metafòrica, pel diàleg com antídot del conflicte

La nit de dilluns al Teatre Principal de Maó es va interpretar el primer dels concerts | Foto: Gemma Andreu

| Maó |

L’any nou arriba carregat de bons desitjos i l’orquestra de Menorca ha compartit els seus amb el públic que, fidel a la cita, ha omplert els teatres de Maó i Ciutadella per escoltar el seu tradicional Concert de Cap d’Any. Amb l’objectiu d’imaginar un nou món, la programació per al 2026 es planteja com un diàleg entre compositors amb diferents formes d’entendre la música, una al·legoria del diàleg que es necessita per resoldre les diferències arreu del món i construir la pau.

La «Simfonia del nou món» de Dvorák que es podrà escoltar a l’estiu, en el marc dels festivals de Joventuts Musicals de Maó i Ciutadella, serà el fil conductor que inspiri la nova temporada de l’orquestra menorquina. «Volem imaginar el paper de la música com a agent de canvi cap a un món nou més empàtic, divers i accessible», va expressar Francesc Prat, director artístic de l’OCIM, en la presentació del repertori que ha seleccionat.

La famosa simfonia de Dvorák és una obra concebuda, precisament, com a símbol d’esperança en un món nou i que ha perdurat en el temps com a exemple del poder transformador de la música. Al concert de l’estiu, el compositor txec dialogarà de forma simbòlica amb una dona que, des de la seva posició, també va contribuir a canviar el món: Florence Price va ser la primera compositora afroamericana a qui una orquestra important va estrenar una obra als Estats Units.

El director Francesc Prat s’adreça a la secció de corda en un moment del recital de dilluns a Maó.

La nova temporada de l’Orquestra de Cambra Illa de Menorca s’iniciarà, però, al març. La serenor i profunditat de Bach, amb obres com l’«Ària de la Suite en re» i l’«Adagio del doble concert per a violí i oboè», es posarà en contrast amb l’energia vital i l’esperit dansaire de la música del francès Jean-Philippe Rameau. Els dos van ser coetanis en temps del barroc però amb horitzons sonors ben diferents.

Un dels plats forts del programa arribarà amb el consagrat violinista Gordan Nikolic, que es tornarà a posar al capdavant de l’orquestra menorquina com a director convidat, com ja va fer per primera vegada l’any 2011. Junts interpretaran la versió per a cordes de «La mort i la donzella» de Schubert, una experiència musical de gran intensitat que dialogarà, metafòricament, amb el «Concert per a violí en la menor» de Tartini, obra que destaca pel seu impuls vital i ganes d’imaginar un nou món.

Encara falta un any, però l’OCIM ja té decidit el programa amb què tancarà la temporada del 2026. El seu pròxim concert de Cap d’Any contraposarà a l’escenari la música de Txaikovski i el seu mític «El llac dels cignes», que neix del sentiment de repressió que sentia per la seva homosexualitat, amb l’exultant vals «Al bell Danubi blau» de Johann Strauss.

Com a novetat, l’OCIM oferirà també xerrades divulgatives on el seu director artístic, Francesc Prat, dialogarà amb periodistes especialitzats i sociòlegs com ara Mar Medinyà o Martín Llade, una forma de reforçar el vincle entre la música i el pensament crític. Ells explicaran d’on sorgeix la música que es podrà escoltar a Menorca durant l’any que està a punt de començar.

De la ‘Suite de Carmen’ als valsos de Strauss en un concert d’aniversaris rodons

Són moltes les efemèrides que l’OCIM ha fet coincidir enguany en el seu recital nadalenc on el públic ha exhaurit les entrades del Teatre Principal de Maó i Es Born de Ciutadella. Aquest darrer acaba de celebrar els 150 anys, la mateixa fita de l’estrena de l’òpera «Carmen» el 1875, quan moria el seu compositor Georges Bizet.

La seva adaptació per a orquestra de corda va ser el plat fort de les representacions de Cap d’Any de l’OCIM. Els seus passatges més famosos formen part de l’imaginari col·lectiu i, quan s’interpreten en directe, es gaudeixen per partida doble. Dirigida per Francesc Prat, l’orquestra va lluir-se tant en la secció de cordes com en el vent i la percussió en una partitura especialment exigent.

En aquesta ocasió l’OCIM va comptar amb la participació d’alumnes avançats del Conservatori. També se celebraven els 150 anys d’una altra de les obres incloses al programa, «Peer Gynt suite número 1» de Grieg, igualment cèlebre pel seu primer i quart moviment, amb el seu final trepidant.

La nit s’obria amb un tribut al compositor menorquí del classicisme Nicolau Manent (1827-1887) gràcies a la reedició de la seva «Simfonia de La tapada del Retiro» que ha anat a càrrec del musicòleg i membre de l’orquestra Borja Mascaró. Un fresc redescobriment del patrimoni cultural illenc per a una nit que, com mana la tradició, va incloure una selecció de valsos de la família Strauss.

Fora del programa es van interpretar tres bisos: les peces de la «Orpheus Quadrille», la «Marxa Radetzky» amb la interacció del públic i la «Polca Trish Trash»

Sin comentarios

No hay ningún comentario por el momento.

Lo más visto