Síguenos F Y T I T R
Hoy es noticiaEs noticia:
Sant Joan 2025

S'Homo des Be ja assaja al lloc de Torralbet

Falten 40 dies per a la gran cita i Llorenç Pons es posa a prova amb un anyell de 40 quilos

En Llorenç Pons amb el seu germà Joan, que serà l’ajudant | Foto: Josep Bagur Gomila

|

S’Homo des Be ja camina descalç, entre camps de civada, barraques i paret seca, al lloc de Torralbet, al sud de Ciutadella. Calça un 43, però ja fa setmanes que, quan toca assajar, arracona les avarques i deixa que els seus peus nus trepitgin el camí de pedres d’entrada a la finca i l’asfalt que condueix fins a Macarella. Fins i tot, puja i baixa escales al casat, conscient que també ho haurà de fer en el centenar llarg de visites del Diumenge des Be.

En Llorenç Pons, que dia 22 de juny serà el Sant Joan Baptista de la festa, sembla fet a mida per aquest comès. Germà d’enmig d’una nissaga pagesa, hereua dels seus pares, acostuma a ser qui cuida dels 300 anyells del lloc, surt a la qualcada des dels 7 anys i en fa un que va acabar la seva formació al centre de capacitació de Sa Granja.

Amb son pare, ja ha fet una tria i té vuit candidats a ser portats a les seves espatlles. Els aspirants tenen entre 35 i 40 quilos i les característiques bàsiques que en Llorenç cerca de l’animal. «Em fix en les banyes, la coa, les cames, la cara, que tenguin els ulls un poc més defora, que la llana sigui ben blanca, que siguin tranquils... Quan un és polit, ja el veus diferent dels altres», comenta. D’aquests més polits ja en té un parell de xoroiats i un altre parell que ja ha descartat, «perquè es mouen o no es col·loquen bé».

«La tria realment va començar l’any passat», apunta son pare. «Els anyells acostumen a néixer per Tots Sants, però les ovelles que creuaràs amb el mascle que trobes que és el bo ja les prepares molt abans, cap allà al maig», diu Joan Pons, qui ja va fer d’ajudant de s’Homo des Be el 2005, ara fa 20 anys. El descarregador aquesta vegada serà el seu fill Joan, de 23.

La família que formen en Joan Pons, na Maria Antònia Taltavull i els seus tres fills ha preparat a consciència la festa, que enguany ve seguida i sense descans. A més del Dia des Be, tots sortiran a la qualcada. També el fill petit, en Borja, que és «en curs» de fer els 14 anys.

Per açò, a Torralbet ja hi ha flocs preparats, 510 litres de gin amb llimonada natural al congelador i molta il·lusió. Són a 40 dies d’acollir el primer gran esclat de festa.

Les escoles veuran l’anyell la setmana que ve a Sant Joan de Missa

Enguany les escoles no pujaran fins al lloc del caixer pagès per veure es be. A iniciativa de la pròpia família de Torralbet, els 230 alumnes de cinquè de Primària de les nou escoles de Ciutadella podran tocar la preuada llana de l’anyell entre dilluns i dimecres de la setmana que ve a l’ermita de Sant Joan de Missa. El nou format pedagògic d’aquestes ja tradicionals visites escolars comptarà amb la participació del caixer pagès, s’Homo des Be i el seu ajudant, dos o tres anyells amb els quals podran interactuar, altres membres de la Junta de Caixers i un grup de voluntaris. Igualment, a petició de Càritas, es farà una sessió divulgativa a posta per a un col·lectiu d’immigrants. Joan Pons destaca que així es podran dur a terme les visites «d’una forma més completa i ordenada».

1 comentario

manu menorca manu menorca | Hace 7 meses

... "formato pedagógico" claro... llevan a bandadas de escolares y algunos inmigrantes, para que se empapen bien de una fiesta en la que BRILLAN por su ausencia las mujeres... esa es la pedagogía que buscan, perpetuar el machismo y la misoginia...

Lo más visto