Síguenos F Y T I T R

Cartas de los lectores

Exercir de mestres a Balears: Una odissea!

Som dues mestres que hem estudiat Magisteri a una Universitat de Catalunya i ens trobem amb moltes dificultats per accedir a les llistes d'interins de les Illes Balears. Se'ns demana un certificat que acrediti que podem donar classes en català a l'etapa de primària, tot i tenir el Nivell C (atorgat per la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya), haver cursat l'assignatura de LLengua catalana i haver rebut el certificat de Capacitació en Llengua Catalana per part de la Universitat de Barcelona.

Ens trobem que les diferents administracions de Menorca no saben dir-nos què és el que hem de fer per validar la nostra titulació. Fa mesos que anem de finestra en finestra demanant què necessitam per poder accedir a les llistes d'interins i poder fer feina de la nostra especialitat. Ningú sap quina documentació hem de presentar, si la nostra acreditació de català és suficient o no, hi ha contradiccions entre diversos organismes... La Conselleria d'Educació ens envia a Política Lingüística, que són els que convaliden, i la seva delegació a Menorca no sap quins tràmits ha de fer i ens remet a Palma.

Aquí ens demanem: de què ens serveix tenir una Delegació de Política Lingüística a Menorca si no sap ni tan sols quin imprès hem de presentar ni si el nostre problema té solució o no. És indignant que ens enviïn d'un lloc a l'altre i els diferents organismes no es posin d'acord per donar-nos una resposta coherent i unificada. Com pot ser que a Catalunya se'ns consideri capacitades per donar classes a primària i a les Illes Balears se'ns exclogui de les llistes? És que a més de parlar dialectes diferents, resulta que ara també parlem una Llengua Catalana diferent?

Beatriu Rotger
Roser González
Ferreries

Si la envidia fuera tiña...

Llevamos días dándole vueltas a esto de la herencia del sr. Balada Llabrés, pero es que hoy, he alucinado, cuando leía lo que decían menorquines opinando, si era justo o no lo que había decidido este señor... pero bueno!!!, quiénes somos nosotros para juzgar si lo ha hecho bien o mal, cada uno con su patrimonio hace lo que quiere, para eso se lo ha sudado él. Las herencias son regalos y los regalos uno los hace a quien quiere, ni siquiera a quien los merece, tenemos que respetar la voluntad de quien lo hace y para mí, el sr. Balada Llabrés (que no conozco de nada) se merece todo mi respeto por su decisión, que ni siquiera me atrevo a juzgar y que lo que ha producido en mí al saber la noticia ha sido una gran sonrisa, y el pensar...!!toma ya!! cada uno con su dinero hace lo que le sale de allí mismo...jajajaja.

Por otra parte me dio que pensar en mis herederos, con los años que tengo y al paso que va la burra... cuando abran mi testamento, me odiarán jajaja porque serán todo hipotecas, jajaja, o sea que testaré a favor de la persona que peor me caiga del pueblo, porque si además se tienen que pagar tantos impuestos, que nunca entenderé el porqué de esto, hablarán de mí años y años... y yo, desde donde esté, me moriré de risa.

Lo dicho señores, podemos comentar lo producido, pero nunca juzgar, y aprovecho para decir y mientras lo escribo, me parto de risa, que si están buscando herederos, aquí estoy yo, que no soy princesa, pero sí la reina de mi casa.

Isabel Esquiliche Vázquez

Fornells

Nacionalidad americana

Aunque coincido que es un error llamar a EEUU América (Javier Ortiz, "Americanos por antonomasia", Publico), discrepo en lo referente a una supuesta confusión sobre la "nacionalidad americana".

Hay por lo menos tres países con las palabras Estados Unidos en su nombre oficial: Brasil, México y Estados Unidos, pero sólo el último de los tres lleva la palabra América en su título. Ahora bien, si pregunto a Pelé de que país viene, responderá Brasil, y sí le pregunto por su nacionalidad, supongo que dirá brasileño. Las mismas preguntas dirigidas a ciudadanos de México y de USA me dirán las respuestas: soy de México y soy mexicano, soy de Estados Unidos y soy americano.

Por lo menos, en inglés no hay confusión ni ambigüedad a este respecto. La nacionalidad americana se refiere a un ciudadano de los Estados Unidos de América. Sólo existe un país con la palabra América en su nombre oficial, por lo que no hay confusión posible en estos términos.

A propósito, ¿qué pasa con un ciudadano de Suráfrica? Hay un montón de países que se encuentran en la parte austral del continente africano, pero sólo hay uno que se llama así, y, desde luego, no hay la más mínima confusión sobre la nacionalidad surafricana. ¿Por qué, curiosamente, nadie habla de ello? Atentamente.

P.D. Siendo yo sensibilizado sobre el tema, siempre hago un esfuerzo extra al rellenar solicitudes formales en documentos en España, poniendo "estadounidense" pero casi siempre las autoridades devuelven el documento con nacionalidad "americano" o "norteamericano".

Richard M.McBride
Es Castell

Semblar i ser de Lô

Després d'un any he tornat a llegir "Dillatari" d'en Ponç Pons. M'ha agradat tant com la primera vegada. Aquest alaiorenc és molt bo.

Jo només el conec de vista, hem creuat una dotzena de paraules, la meitat d'elles "Hola" i "Adéu". Va ésser un dels mestres, formosa paraula, del meu fill, a qui juntament amb els coneixements que dicta el Ministeri, també, li va transmetre el gust per la poesia i la sensibilitat vers aquesta terra, i sempre el recorda amb agraïment i estimació. És un home erudit, un literat reconegut, un poeta de versos magnífics. Possiblement, avui per avui el més honest defensor de la cultura, la llengua i el patrimoni etnològic i natural d'aquesta ruda i bella terra que els avantpassats, després de generacions defensant-la amb la pròpia vida ens la varen deixar en manlleu i nosaltres, ens tindria que caure la cara de vergonya, hem deshonrat, embrutat i malvenut en quatre dies. Finalment, i és el millor que en puc dir, en Ponç Pons em sembla un home culte, honest i senzill. Un home bo.

Res millor per aproximar-se a conèixer un home que gaudir d'allò que ens deixa, en aquest cas per escrit, "Per les seves obres els coneixereu". Un home es pot amagar darrera la tinta de la lletra impresa d'un rengló, fins i tot d'unes pagines, però al final sempre el compendi de la seva obra ens mostra qui és realment, de quin peu va coix. En Ponç, se'l veu un hora enfora, és un home bo, rosegat pel corc de literatura i apassionat amant d'una Menorca que mal ferida se'ns mor davant els nostres nassos.

És per tot això que em permeto aconsellar-vos que llegiu les seves obres, gaudireu del plaer d'una literatura lúcida on sovint ens parla de quelcom que ens és proper, d'una cultura que es perd, d'una terra destrossada i de nosaltres mateixos, indolents i vergonyosament culpables.

I seria bo que tot llegint escoltéssiu aquesta veu que, mes o menys reprimida, tots portem dintre i que en silenci reflexiu podem escoltar, i tot mirant al vostre entorn us demanéssiu si és això el que voleu deixar als vostres fills. Si no podeu sentir aquesta veu, vos plany, sou a les files dels criminals i els idiotes. Si ho trobeu bé, si creieu que les cases, cotxes, doblers seran patrimoni suficient per als vostres fills és evident que sou part d'aquells que dia a dia foten aquesta terra.

És evident que hem canviat el precepte romà "Carpem tua poma nepotes", (Virgili) -Els teus descendents gaudiran dels teus fruits-, per la consigna molt espanyola "El último que apague las luces", (Idiota anonim).

Els llibres, per bons que siguin, són com les medicines només ens fan profit aquells que llegim i no aquells que jeuen al prestatge.

Paga la pena conèixer en Ponç Pons, encara que sigui com jo el conec mitjançant els seus llibres.

Xavier Verdú Alegre
Torre Solí Vell

A vueltas con la herencia del Sr. Balada


Básicamente he podido escuchar dos argumentos mayoritarios en relación a la dichosa herencia de D. Juan Ignacio Balada: el primero, de gente que carece de dinero (o que le preocupa la gente que carece de él), es del tipo "¡Vaya locura! ¡30 millones de euros a quien menos lo necesita, a quien menos ilusión le va a hacer! ¡Que me los hubiera dado a mí!". El segundo argumento, proveniente casi siempre de gente que no carece de dinero, o que no le importa no tenerlo, suele ser: "¡A mí plin! ¡Cada uno es libre de hacer con su dinero lo que quiera!". Considero ambos argumentos profundamente erróneos.

A los primeros les diría que, aunque no lo crean, Dios acaba poniendo a cada uno en su lugar. Quizá estén pagando por pecados cometidos en vidas anteriores, quizá sean más ricos con el aprecio de una persona querida que con 30 millones de euros, personalmente no tengo idea, pero si sé que Dios acaba dando a cada uno lo que se merece.

A los segundos, les diría que no hay libertad de elección cuando la opinión pública está siendo continua, maliciosa y descaradamente manipulada, como el bochornoso suceso de la final de la Copa del Rey de fútbol (se cortó la emisión en directo justo cuando sonaba el himno español por megafonía, el cual estaba siendo recibido por las hinchadas del Athletic de Bilbao y el Barça con una sonora pitada. En el descanso del partido se emitieron las imágenes censuradas, con el audio manipulado para minimizar esos silbidos), o la "casual", conveniente y cacareada visita de nuestros monarcas a Ceuta y Melilla justo tras los escándalos del secuestro de una edición de El Jueves y la quema de fotos suyas que habían sufrido por todo el país. Las malas lenguas incluso responsabilizan a la Casa Real de haber ideado el 23-F, teoría que no por improbable es menos lógicamente factible, aunque en el caso de ser cierto bien se habrían ocupado de que fuera indemostrable.

A todos les diría que la realidad siempre tiene matices que no siempre son visibles.
A mí, lo único que me preocupa en relación al caso es que algún libro de Eliphas Levi pueda servir para calzar alguna mesa o armario de Dña Letizia Ortiz.

Ángel Torres

Maó

Lo más visto