Síguenos F Y T I T R
Hoy es noticiaEs noticia:
Anestesiats

Taxes i impostos progressius

| Menorca |

Si es demana a la ciutadania si està a favor de les pujades d’impostos, la immensa majoria dirà que no. En canvi, si els demanes si volen més metges, més mestres, millors escoles, centres sanitaris, parcs infantils o voreres en bon estat, la resposta serà, evidentment, que sí. Una cosa —la recaptació— porta (o hauria de portar) a l’altra —la inversió.

Tanmateix, els contribuents sovint són molt crítics i creuen que aquesta relació entre recaptació i inversió no sempre es compleix. En definitiva, hi ha la percepció que es paga molt i se’n rep poc. Trobar l’equilibri i, alhora, transmetre a la població que el que un paga reverteix en benefici del conjunt de la ciutadania, deu ser difícil.

A Ciutadella han anunciat que pujaran la taxa de residus. He fet el càlcul: em tocarà pagar 37 euros més a l’any. És una bona pujada, encara que també és cert que són tres euros més al mes. No vull restar-li importància, ja que es tracta d’un increment de fins al 49 per cent de poc. Poca broma. És cert que tot puja. Només cal anar al súper per comprovar-ho. També m’han apujat la quota de Spotify i de Disney Plus: dos euros més al mes, i m’ofereixen exactament el mateix.

Pel que fa a la taxa de fems, diuen que l’augment respon a l’obligatorietat que la recaptació cobreixi el 100 per cent de la despesa del servei. A Ciutadella, el dèficit és d’uns 700.000 euros anuals. Tornem a la relació recaptació-inversió. La pujada s’aplicarà a partir de 2026, i després, probablement, es revisarà la tarifa de l’aigua, un altre servei amb números vermells.

No record quan va ser la darrera pujada de la taxa de fems, però segurament fa molts anys. I la qüestió és: no hauria estat millor que, durant la darrera dècada, s’haguessin fet petits increments progressius de 3 o 4 euros anuals, en lloc de fer-ho tot de cop? I ja que xerram de progressivitat, no seria també lògic que qui més té pagui més? No s’entén que els qui viuen en un gran xalet —que, per norma general, tenen un elevat poder adquisitiu i, per tant, consumeixen i generen més residus— paguin només 7 euros més a l’any que un habitatge mitjà.

Sin comentarios

No hay ningún comentario por el momento.

Lo más visto