El juego simbólico
Autors/es: Ángeles Ruiz de Velasco Gálvez, Javier Abad Molina
Sèrie:Didàctica / Dissseny curricular
Col·lecció:Biblioteca de Infantil, 31
Any d'edició:2011
Pàgines: 231
Preu:18,90 ? (IVA inclòs); 18,17 ? (sense IVA)
ISBN:978-84-9980-074-5 Codi Graó: BI031
Edició en castellà
Resum
El joc simbòlic és una experiència vital de la infància que fa possible transformar, crear altres mons, viure altres vides, jugar a ser altres, i així aprendre a pensar com els altres, a sentir com els altres i, en definitiva, a saber que existeixen formes de pensar i sentir diferents a la pròpia.
És un joc lliure i autònom, gairebé no necessita condicions, tot i que s'enriqueix si els espais, objectes o temps de dedicació són propicis perquè aparegui. No requereix la intervenció dels adults, tot i que de vegades una mirada que demostri interès l'afavoreix i altres, l'inhibeix. No necessita que s'ensenyi (els veritables experts en joc simbòlic són els nens i les nenes), tot i que seria important que tingués més presència en la planificació educativa de l'etapa 0-6 anys.
El joc simbòlic es pot jugar en solitari i en contextos no escolars, però com a joc social és fonamental realitzar-lo amb altres nens i la seva finalitat pedagògica és tan interessant que no hauria de ser relegat o fins i tot exclòs per altres propostes educatives, actualment més valorades.
Aquest llibre pretén animar a descobrir (o redescobrir) l'univers dels jocs simbòlics, els seus significats, el seu sentit, els seus beneficis i les seves possibilitats. L'escola és un lloc on també s'aprèn a viure, i el joc simbòlic és un «espai d'assaig» per a l'aprenentatge de la vida.
Temes centrals- Índexs
Introducción: Juego simbólico: el «como si?» y el «porque sí» · La formación del símbolo · El juego presimbólico: El juego de la ausencia y la presencia · La simbología del juego · El juego simbólico · Realidad y fantasía en el juego simbólico · Espacios para el juego · Contextos de simbolización (3-6 años) · Referencias bibliográficas. Agradecimientos.
Más de 100 ideas para enseñar historia
Primaria y secundaria
Autora:Julia Murphy
Sèrie:Didàctica de les ciències socials
Col·lecció:Graó, 285
Any d'edició:2011
Pàgines:200
Preu: 15,90 ? (IVA inclòs); 15,29 ? (sense IVA)
ISBN:978-84-9980-077-6 Codi Graó: GE285
Edició en castellà
Resum
Tot i que és cert que la formació i la pràctica docent no poden reduir-se a un simple llistat de recursos més o menys adequats per ensenyar història, també ho és que disposar d'una relació d'idees i experiències d'altres col·legues pot facilitar extraordinàriament la feina a les aules. Solament els que no han experimentat la tasca feixuga de preparar dia rere dia activitats motivadores i formatives per a desenes d'estudiants poden menysprear aquest tipus de demandes.
Aquesta adaptació del llibre de Julia Murphy que apareix ara en la seva edició espanyola cobreix un buit important entre els recursos didàctics disponible en espanyol per ensenyar història. És una obra senzilla, fruit d'una àmplia experiència docent i d'una llarga tradició educativa. El títol és suficientment expressiu: ofereix idees extraordinàriament útils tant per a professorat experimentat, al qual facilitarà repensar activitats per a les seves classes, com per als qui estan començant la difícil però apassionant tasca d'ensenyar.
Aquí trobarem una àmplia gamma de propostes, des d'exercicis inicials per despertar l'interès per la història o introduir una determinada metodologia o continguts específics, passant per la utilització de jocs, fonts primàries, premsa, Internet, dramatitzacions, iniciació a l'arqueologia i molts més. Es tracta de propostes que s'adapten, a més a més, a escolars de quasi qualsevol edat. L'autora les ha experimentat amb alumnat de 5 a 14 anys tot i que moltes d'aquestes són perfectament adaptables per al 2n cicle de l'ESO (14-16 anys) i fins i tot per a algunes classes de batxillerat.
Temes centrals- Índexs
¿Por qué estudiar historia? Un día como hoy en la historia. Recortes de periódico. El museo del aula. Secuenciar el pasado. Resolver anagramas. Preparar el debate. Líneas de tiempo creativas. Explicar causa y consecuencia. Actividades escritas. Hacer un libro de historia para los niños más pequeños. Alimento para la mente: recetas y menús. Portada de periódico. Actividades de escenificación. La silla de la verdad. El reto del programa de debate o de entrevistas. Mantener la concentración de los espectadores. Usar las tecnologías de la información y la comunicación. Introducir nuevas habilidades. Las hojas de cálculo y el censo. Museos en línea. Recursos en línea para el profesorado. Usar fuentes primarias. Demostrar cómo se llenan los vacíos en la narración histórica. Usar literatura y música de la época. Explicar la propaganda. Envejecer el aspecto de los «Documentos». Elaborar un calendario. Destrezas de pensar históricamente. El viajero en el tiempo. Investigación de la escena del crimen. Usar el espacio en el aula. Juegos de historia. Incorporar la historia local. ¿Por qué la arqueología? La investigación como tarea para casa. Características de las etapas clave de primaria. Características del currículo de secundaria. El valor del dinero a lo largo de los siglos.