La genealogia és una ciència auxiliar de la història i estudia l'ascedència i descendència d'una persona o família. Rafel Aedo, Antoni Guasch Bosch i Antoni Tudurí i Miquel són tres aficionats a aquesta disciplina que han creat una nova secció, adcrita a l'Ateneu de Maó, per promoure l'estudi genealògic a Menorca.
La petició de registre com a grup de recerca adherit a l'Ateneu es va presentar el passat mes de novembre i ha estat acceptada. En aquest sentit, la presidenta de l'Ateneu, Margarita Orfila, explica la satisfacció per aquesta integració. «És bo que la gent tengui com a referència l'Ateneu com a entitat aglutinadora de la divulgació científica i cultural. Estam molt contents de comptar amb aquesta nova secció».
Segons Antoni Guasch, «la proposta tracta de formalitzar un grup interdisciplinar d'investigadors que proporcioni, inicialment, un ensenyament bàsic a les persones interessades en conèixer els seus orígens familiars, una iniciació a la genealogia; i posteriorment, facilitar i assessorar en les fonts documentals que aprofundeixen en les investigacions personals». Amb aquesta finalitat, els fundadors volen posar també a disposició del públic les seves pròpies investigacions i els fons de què disposen. «La nostra voluntat és facilitar els treballs i col·laborar en la consecució de les investigacions personals amb l'objectiu, en conjunt, d'oferir a la societat menorquina una plataforma àmplia i fiable de les generacions anteriors», assenyala. De fet, Antoni Guasch Bosch és el creador de la web Geneologia menorquina, on realitza una feina ingent i exhaustiva per recollir els arbres genealògics de les famílies menorquines.
Afegeix que, «paral·lelament a les nostres investigacions personals i compartides creiem que podem aportar aspectes històrics d'una certa rellevància, a vegades oblidats, que ajudin a una major comprensió de la història de la nostra societat illenca a través dels seus protagonistes. En aquest cas, la fórmula es podria vehicular per publicar estudis i oferint xerrades».
Així mateix, comenta que «pretenem, també, a través de l'Ateneu, presentar propostes de millora en accessibilitat, digitalització i conservació dels fons documentals de les diferents administracions públiques, religioses o privades, atenent al seu valor patrimonial i cultural».
Idò, amb independència de l’encertat de l’idea d’obrir una base de dades genealògica menorquina, no pareix que tots els procediments que utilitza aquest grup presidit per en Guasch siguin correctes baix un punt de vista documentalista, ja que he comprovat que a distintes branques de families lis catalanitzen el llinatge i, per això, creen llinatges nous que en realitat son inexistents als registres i arxius. La de catalanitzar el seu nom, sigui o no correcte el que apareix inscripte als registres, és una opció legal i personal de cada familia, però com a mètode analític genealògic es incorrecte, perque no s’adjusta al mètode d’anàlisi cientific, el qual parteix de l’observació de la realitat.