«Hay todavía muchas personas que ignoran que tuvieron familiares en campos de la muerte nazis», aseguró este viernes Juan Manuel Calvo Gascón, miembro de Amical de Mauthausen, en la conferencia del homenaje de las instituciones públicas de Menorca a las víctimas menorquinas de los campos de exterminio. La prueba de ello estaba allí mismo, en el Ayuntamiento de Maó, la presentadora del acto, la actriz Laura Pons confesó que al recibir la lista de cuarenta y cuatro víctimas vio con sorpresa que en ella figuraba un hermano de su madre del que ella desconocía la historia.
Fue un acto lleno de emoción, especialmente por parte de los familiares, y en el que hubo también reflexión, música, canciones, recuerdos y, sobre todo, la llamada a no olvidar los trágicos e inhumanos sucesos que se produjeron en las guerras de mitad del siglo pasado.
Primer de tot, com que veig que a molts comentaristes els hi agrada tirar pilotes defora, vull deixar clar que totes ses dictadures, comunistes o capitalistes, es mereixen es meu despreci. Segon, xerrarem de sa notícia que tenim damunt: pocs espanyols de dretes, faixistes o monàrquics hi havia en es camps d'extermini nazis. En Hitler era amic den Franco, i quan va ocupar França, cada vegada que capturaven a grups d'espanyols (solien ser comunistes, republicans liberals o anarquistes dins des camps de concentració francesos), en Hitler demanava a Espanya vam si els volien. I en Franco, sabent que es tractava de "rojos que habían huído" deia que fagués lo que vulgués amb ells, que no els volia. És com es alemans que van fugir den Hitler i van venir a Espanya a lluitar contra es sublevats amb ses milícies internacionals. Mai van poder tornar a Alemania i, en fer-ho, va ser per entrar dins des camps de concentració.