Síguenos F Y T I T R
Hoy es noticiaEs noticia:
Sant Antoni 2026

Ciutadella, amb permís del cel, rememora les seves arrels amb la processó dels Tres Tocs

Malgrat les previsions d’un Sant Antoni passat per aigua, el temps ha respectat el recorregut pels carrers del centre històric fins a la plaça de Ses Palmeres

La regidora Núria Pons, la més jove present a la processó, ha estat l'encarregada de fer els tres tocs | Vídeo: Isaac Pons

| Ciutadella | |

El dia de Sant Antoni s'ha viscut a Ciutadella amb la tradicional processó dels Tres Tocs, que recorda la reconquesta de Menorca per la Corona Catalanoaragonesa, de 1287. Les previsions de pluja es van esvair, cosa que permeté la normal celebració dels actes.

Eren les 12.34 hores quan la regidora de la Corporació municipal de menor edat a la processó, Núria Pons, colpejava amb el penó sobre la Tau, emulant els fets de gener de 1287, quan el rei Alfons III feu obrir les portes de la ciutat i retornava l’Illa al cristianisme.

Açò succeïa una estona després d’haver finalitzat la missa solemne a la Catedral de Menorca, presidida pel bisbe de la Diòcesi, Gerard Villalonga.

Autoritats

L’eucaristia va començar puntualment, a les 11, i tot just una hora després s’obria la porta de la Llum, al lateral de la basílica, per on feu aparició la imatge de Sant Antoni, sobre les espatlles de quatre portadors. Allà mateix, i amb els membres de la Banda de Música a la plaça esperant per iniciar el recorregut, sortiren els membres de la Corporació municipal, amb la regidora Núria Pons portant l’estendard.

La regidora del PP, Estefanía Quintana, va ser la primera a qualcar a cavall. Va ser a ella a qui Núria Pons entregà la bandera, perquè la portés durant la processó, fins a la plaça d’Alfons III. Els altres dos representants de l’Ajuntament que muntaren a cavall van ser Sandra Moll (PSOE) i Pere Fiol (PSM).

Els músics encapçalaren la comitiva. Darrere d’ells, la figura de Sant Antoni, juntament amb preveres de la Diòcesi i el bisbe de Menorca. Tancant la comitiva hi havia els representants de Dalt la Sala, amb el batle Llorenç Ferrer al capdavant, a més de les principals autoritats insulars i autonòmiques.

Es comptà amb la presència de la presidenta del Govern, Marga Prohens; la secretària primera del Parlament, Misericordia Sugrañes, en nom del president de la cambra autonòmica, Gabriel Le Senne; els diputats nacionals Joan Mesquida i Pepe Mercadal; el senador Cristóbal Marqués; el president del Consell, Adolfo Vilafranca; a més de consellers insulars i autonòmics; els batles de Ferreries, Es Mercadal, Maó, Es Castell i Sant Lluís; a més dels caps de les forces armades a l’Illa.

Centenars de persones van seguir la processó, a la mateixa plaça de la Catedral i pels carrers que formaven part del recorregut, del Roser, del Santíssim, Portal d’Artrutx, plaça d’Artrutx i Contramurada. Molts esperaven a la plaça que duu el nom del rei conqueridor, per presenciar l’acte dels Tres Tocs.

Al final, la celebració es va fer amb normalitat, ja que les previsions de pluja no es van complir. Es descartava així l’opció de fer la processó sense cavalls, com havia succeït l’any passat.

Fotos: Katerina Pu

Fets els tres tocs, s’inicià el camí de tornada cap a la Catedral, pel carrer de Maó, la plaça Nova, Ses Voltes, la placeta des Be, els carrers de Sant Sebastià i Cal Bisbe, abans d’entrar de nou a la Catedral amb la imatge del sant.

Segon i darrer Sant Antoni que presideix el batle Llorenç Ferrer

Aquest mandat es recordarà pels tres batles i batlesses que hauran presidit la Corporació municipal i, per tant, també els actes de Sant Antoni. El gener de 2024 va liderar la delegació municipal la popular Juana Mari Pons i, després de la moció de censura l’estiu d’aquell any, va prendre possessió del càrrec Llorenç Ferrer (PSOE), que ha estat l’encarregat de pronunciar els discursos institucionals de 2025 i d’enguany. A final de mes, Maria Jesús Bagur (PSM) agafarà el relleu a l’alcaldia, càrrec que ha d’ocupar fins a les eleccions municipals de 2027.

Sin comentarios

No hay ningún comentario por el momento.

Relacionado
Lo más visto