Síguenos F Y T I T R
Hoy es noticiaEs noticia:
Sant Joan 2025

El poema santjoaner que obre enguany les representacions de ‘Foc i Fum’

«Sona fort Sebastià, sona fort i no t’aturis, que s’escolti arreu del món, que repiqui per hom», recita l'autora

El fabioler de Sant Joan, Sebastià Salort | Foto: Pau Gener Fernàndez

| Ciutadella |

Enguany les representacions de l'obra 'Foc i Fum' al Teatre Salesià de Ciutadella venen precedides per la lectura d'un poema de Sant Joan de Maken Massanet. L'autora el recita abans de començar la funció. El reproduïm a continuació.

El meu poble

El meu poble és de colors,
blanc, de portalades i façanes encalades,
verd, de canyes i persianes obertes,
marès, d’esglésies i cases senyorials,
negre, de guindoles i cavalls emmirallats,
vermell, de bandera i sang santjoanera.

El meu poble està alegre,
quan dejorn musiten tambors i fabiols,
en entrar sa somera i darrera tota sa ringlera,
carotes esbrellades i ensortilles endevinades;
esvalot, pols, suor, caragols i corregudes.

El meu poble és un cor joiós i d’enyorança,
a veta d’auba, entre besades i abraçades,
entre ploroses mirades i cares cansades,
els caixers dempeus es diuen adéu.

Sona fort Sebastià, sona fort i no t’aturis,
que s’escolti arreu del món, que repiqui per hom,
que et sentin en Pere, en Toni i na Joana,
na Catalina, na Maria i en Rafel…
I fes, per favor, que arribi fins el cel.

Maken Massanet

3 comentarios

user Sirius Black | Hace 6 meses

ViriatoPer importar-te 3 cubrombols, has fotut un bon testament…

user Un | Hace 6 meses

Quin morru, que te aqueste..... aquet poema esta cupiat de un que va escriure en Dumingu Melis el any 2005, desde Republica Dominicana, i publicat a El Irs. No es exactament es mateix, pero casi, a un 90%

Viriato Viriato | Hace 6 meses

Si, si... molt de sona fort Sebastiá... Tan sagrado e importantísimo que se supone es para ellos ese "primer toc" y resulta que nadie muestra el mínimo respeto por ese momento tan mágico para los santjoaners, ni tampoco por la labor del propio fabioler. Apenas escuchan ese primer toc en el tamboril y al cabo de una milésima de segundo, se lanzan todos en manada como energúmenos a dar aullidos, vociferar y gritar como si no hubiera un mañana, con lo cual todo el trabajo del fabioler se va al carajo porque a nadie le importa ya lo que está sonando. Debe ser muy frustrante para él, supongo. A mí personalmente, esa fiesta y sus protocolos me importan tres soberanos pepinos, sinceramente. Es más, siempre presumo y me jacto de no haber asistido nunca en toda mi vida a ningún Sant Joan, como buen mahonés viejo que soy de pura cepa. Pero pienso que, ya que tanta importancia parece que le dan los cabildus a ese instante que da inicio a la fiesta, lo lógico y normal sería mostrar el debido respeto al fabioler y escuchar con el máximo silencio y hasta el final toda la melodía que interpreta. Luego, cuando concluya esa tonadilla, entonces ya se puede gritar, saltar y mostrar toda la alegría que se quiera. Como ya he dicho, a mi me da lo mismo, pero si fuese el fabioler, me daría mucha rabia que la masa no preste ninguna atención ni respeto por mi trabajo en ese gran momento ante el caixer senyor y toda la audiencia que se acumula alrededor. Si fuese yo el alcalde, el caixer senyor, o el responsable de esos protocolos tan sagrados para según qué, lo plantearía muy en serio ante quien haga falta para que ese gran momento sea respetado como se merece.

Lo más visto